
WAT! digitale transformatie?
Veel bedrijven beseffen dat het tijd is om hun onderneming klaar te stomen voor het digitale tijdperk, maar ze worstelen hier nog vaak mee. Zo weten ze bijvoorbeeld niet waar te beginnen. Maar ver hoef je het als manager niet te zoeken: het succes van je bedrijf is meestal het resultaat van menselijke talenten en vaardigheden. Maar hoe maak je nu werk van de digitale transformatie?
Misschien heeft uw bedrijf al de eerste stappen gezet om een of meerdere van die ‘digital-minded’ types in huis te nemen. Van die professionals die alleen maar praten over de ‘consument centraal zetten’. En die de meest exotische programmatuur vereisen, elke dag een nieuw plan introduceren en u helemaal begraven onder de verschillende rapportages.
Grote vraag is dus of de organisatie wel klaar voor deze ‘om denkers’?
Het is niet makkelijk om een enthousiast digitaal talent aan te trekken als het bedrijf nog steeds gebruik maakt van oude software, voorbijgestreefde processen en vastgeroeste denkpatronen. Uitspraken zoals ‘waarom moeten we dan veranderen? Het werkt nu toch ook’ zijn uit den boze. De eerste stap naar een digitale transformatie is om open te staan voor verandering en het besef dat dit nodig is om je bedrijf te laten bestaan in het digitale tijdperk.
De razendsnelle digitalisering vereist bijna dat bedrijven voortdurend in trainingen moeten voorzien voor hun werknemers zodat deze op de ‘digitale trein’ kunnen blijven zitten. Een andere heel effectieve oplossing is om een tijdelijk een professional (een digitale transformer) in te huren. Deze ’transformers’ kunnen een frisse blik werpen op het bedrijf en nieuwe inzichten geven over bijvoorbeeld digitale marketing, de interne klantprocessen en uiteraard de resources/mensen.
Al met al is het motto bij een digitale transformatie “Durf te delegeren en durf te experimenteren”
Managers die bij de kleinste operationele verandering betrokken willen zijn, missen vrijwel zeker de kans om snel aan boord te zijn op de digitale trein. Durf taken te delegeren aan experts en geef hen ook de kans om te experimenteren. Wil je een nieuwe tool, proces of feature implementeren, maar je bent niet zeker of ze voldoende resultaat oplevert? Implementeer een experimenteerfase als onderdeel van je strategie en zet er een digitaal talent op en onthou “Doen is beter dan perfect!”