Waren we het er net over eens dat de smartphone die de disruptor van retail bleek te zijn, staat de volgende alweer te trappelen. Artificial Intelligence wordt de nieuwe disruptor in e-commerce genoemd. Met waarschijnlijk een nog grotere impact dan social media.

Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner zal binnen 5 jaar maar liefst 85% van de klantinteracties door Artificial Intelligence worden gedaan. Het doel is om de klantervaring te verbeteren en klanten steeds persoonlijker te benaderen. Door technologieën als ‘machine learning’ verwacht men dat er snel grote sprongen kunnen worden gemaakt. Op niet al te lange termijn zal Artificial Intelligence dus een beleving kunnen bieden die vergelijkbaar is met een verkoper in een echte winkel. Wat daar zoal het voordeel van is? Simpel; daarmee komt bijvoorbeeld een einde aan het eindeloze filteren en scrollen door megagrote webshops. En dat klinkt de Amazon’s en AliBaba’s natuurlijk als muziek in de oren.

Op basis van de voorkeuren die de klant expliciet aangeeft of door zijn gedrag impliciet doet, zal Artificial Intelligence helpen met het maken van een keuze. Bijvoorbeeld aan de hand van dialogen of intuïtieve interactie. Op die manier krijgt eigenlijk iedereen een eigen digitale persoonlijke assistent. Door vervolgens alle klantdata te combineren met andere databronnen, zal Artificial Intelligence voor steeds relevantere resultaten op zoekopdrachten zorgen.

Dat is natuurlijk allemaal heel prettig voor de klant, maar voor de retailer nog veel prettiger omdat klantgedrag, klantvoorkeuren en daardoor toekomstige aankopen veel makkelijker zijn te ´voorspellen´.