Zaken doen is een veredelde manier van oorlog voeren. Je bent continu bezig om voor jouw bedrijf een uitgangspositie te creëren waarbij je voordeel ten opzicht van anderen opbouwt. Waardoor je in staat bent om een beter resultaat te realiseren dan anderen. Dat moet gaan vanuit een visie zodat je weet wat je op termijn wilt bereiken en zodat je een goed verhaal kunt vertellen tegen de mensen die je nodig hebt om de doelen te halen. Alleen moet je goed beseffen dat de tijd van gedetailleerd uitgewerkte plannen die de route voor 5 tot 10 jaar vastleggen, over zijn.

Dat deed mij denken aan de film Heartbreakridge met Clint Eastwood als Gunnery sergeant Highway bij de Marines. Eén van de vele quotes uit de film gaat over aanpassen/ontwikkelen:

Highway: “….. You improvise. You adapt. You overcome. Let’s move. …..”

Wat hij hiermee bedoelt lijkt me duidelijk. Tijdens de verwezenlijking van de visie loop je tegen obstakels op die vertragend kunnen werken, maar ook kom je stroomversnellingen tegen die je de mogelijkheid geven om sneller te schakelen dan je oorspronkelijk dacht. Je moet dus continu bedacht zijn op zaken waar je geen rekening mee hebt gehouden en waar je wendbaar, “agile” op moet reageren.

Belangrijk is ook het laatste gedeelte: “..Let’s move…”. Je moet wel beginnen en niet blijven hangen in het plannen maken. Wendbaar zijn lukt als je zaken probeert, kijkt wat werkt, daarmee doorgaat en vervolgens de volgende stap zet. Maar ook dat je experimenteert om tot de conclusie te komen dat je de ingeslagen weg moet afkappen. Beginnen aan een te groots en gedetailleerd opgezet nieuw plan, dat in ijzer en beton is gegoten, leidt vaak tot mislukkingen. Elk proces van ontwikkeling van de onderneming moet vooral agile worden aangepakt.

De huidige industrie verlangt een flexibele instelling en met de verschillende ‘lean start ups’ om je heen moet en kun je wendbaar zijn. Dus ja, verander en maak een plan, maar maak het niet te zwaar.. begin, ervaar, experimenteer, pas je aan en ga door.. en betrek vooral je medewerkers en je klanten erbij! En besef dat de verandering niet meer stopt. Continu in spelen op veranderende marktomstandigheden, klanten behoefte, technologische mogelijkheden houdt nooit meer op.

Ook dat is iets dat je als ondernemer, leidinggevende moet beseffen. Bereid je medewerkers, je leveranciers en andere stakeholders er op voor, dat er geen zekerheden meer zijn. Ontwikkeling moet een onderdeel worden van de bedrijfscultuur, niet met veranderen als doel, maar als middel om doelen te bereiken.